Der har været flere ønsker fra vores medlemmer om at lege med vand, altså fx fotografering af vanddråber og også ”Splash!”.

Martin havde påtaget sig udfordringen; han opstillede en station til hvert emne.

Teknisk set blev der indsat to ”Pluto Trigger” (www.plutotrigger.com).

På stationen med vanddråberne var der selvfølgelig også den ventil med; Lisbeth lånte klubben sin Elinchrom bærbar flash samt snoot med en almindelig flashtrigger, som kunne bruges af alle typer kameraer.

Man styrer med appén forsinkelsen af udløsningen og størrelsen af vanddråben (og hvis man vil også af den anden og tredje).
Pluto-Triggeren sender så signalerne til ventilen med vanddråberne og også til kameraet.
Oven på kameraet sidder den flashudløser, som styrer blitzen.

Det var kun muligt at en kunne styre det, men de andre fotografer havde også muligheden for at tage billeder, da man kan sætte lukkertiden jo op til fx 1 sekund; så bliver billedet alligevel sort, men når flashen fyrer inden denne sekund, så har man også vanddråben med.

I øvrigt er det meget vigtigt, at man skal holde flash-ydelsen ret lavt; jo mindre den er, desto mindre er jo også flash-tiden (fx ned til 1/20.000s).
På denne måde kan man fange vanddråben ind – de er nemlig meget hurtigt!

Og det bliver rigtigt spændende, når dråben plasker ned i vandet, dukker ned og kommer op i gen.

Når man kan fange dette øjeblik, så kan man lege med næste skridt og sende den anden dråbe ned så præcist, at den plasker sammen med den første, hvor det ser ud som en paraply. Meget spændende.

På den anden station blev der brugt en laser for at danne en lysstråle (når objektet, fx en terning, er på vejen ned i glasset, så bliver strålen afbrudt, og Pluto-Triggeren sender en signal til kameraet.

Her brugte vi klubbens egen flash samt en snoot.
Kameraets indstillinger var næsten de samme som på den anden station (1/125s, f8, ISO400).

Denne station var nemmere for medlemmerne, og så kunne man lege med alle mulige genstande.

De fleste medlemmer tog billeder på begge stationer og samlede forskellige erfaringer, mens et par bare blev ved en station og prøvede, indtil de fik deres ønskede skud.

Alt i alt var det en meget velbesøgt og spændende workshop med god stemning og fint samarbejde, hvor alle kunne lære noget nyt.

Vi siger mange tak til Martin igen for sin store indsats!

Her kan du se alle billeder fra workshoppen: