Vil du opleve noget nyt?
Vil du gerne lave anderledes billeder?
Så er objektiver fra LENSBABY måske det perfekte match.

Indtil for 3 uger siden kendte jeg kun navnet og vidste ikke så meget om deres produkter.
Men det ændrede sig, da jeg så et billede af et af vores nye medlemmer, Svend Erik:

Det fascinerede mig fra starten af.
Jeg snakkede med ham og fik lov til at afprøve det.
Lånte en Lensbaby “Velvet 56mm”, som giver et meget blødt billede,

en “Composer Pro II” (som er en adapter til at koble kamerahuset til de små Lensbaby-objektiver; den kan man dreje og vippe i forskellige retninger), to objektiver “Edge 50mm” og “Edge 35mm” (hvor man kan vælge fokusfladen over hele billedet) og to makroringe.

Jeg kørte ind til København for at afprøve dem til street-fotografering.
Det var både sjovt, men også meget udfordrende.
Alle disse linser skal fokusseres manuelt.
Det var ret svært i starten at få mennesker skarpet.
Selvom mit kamera har “Focus Peaking” (alle skarpe kanter bliver vist i en farve), tog det sin tid, inden billederne blev bedre.
Man skal vænne sig til deres specielle effekter:
det “Velvet” laver er et meget blødt billede; når man fotograferer med den største blændeåbning (1.6), så får man ikke et skarpt billede.
Det bliver bedre, når man drejer i retning 5.6 osv. På blænde 16 er effekten væk, og det virker lige som et almindelig objektiv.
Spændende i hvert fald.

Så skiftede jeg til “Edge” objektiver, som skal sættes ind i adapteren “Composer Pro II”.
Det var endnu mere udfordrende, fordi så skal man beslutte sig, hvilken del af billedet, som skal være skarpt fra kant til kant.
Objekter i bevægelse kunne jeg kun mestre, hvis det var det samme sted – eller hvis de stod helt stille.
Meget interessant i hvert fald, man kunne lege timevis med dem.
Sidste del var makro-fotografering: jeg brugte “Velvet”-objektivet en del igen, og også adapteren med et “Double Glas”-objektiv, som giver et skarpt billede i midten, men bliver mere og mere sløret udadtil.
Blænden indstilles ved at man sætter nogle sorte skiver med hul ind i.

Det var en stor fornøjelse for mig at fotografere blomster og andre planter; man fokuserer, drejer adapteren indtil man har fundet en god komposition, og bang!
Jeg er i hvert fald meget tilfreds med mine resultater, selvom det sikkert kræver mere tid for at gå i dybden, hvad jeg i hvert fald gerne vil gøre.

Jeg kan meget anbefale at kigge nærmere på Lensbaby-objektiver!!!

Her kan du få lidt mere information:

God fornøjelse med mine billeder (jpg´s direkte fra kameraet, ikke redigeret, bare tilpasset til størrelsen)!!!