Arrangøren Henrik Toudal Offersen henvendte sig til fotoklubben og spurgte, om vi kunne være behjælpelige med og interesserede i at tage billeder af løbet ”Kronborg Backyard Ultra 2022”.
Den opfordring sagde vi selvfølgelig ”ja” til!

Løbet er en international begivenhed, der finder sted hele året forskellige steder på kloden.
Løbet er noget anderledes end ”normale” løb: Backyard Ultra foregår på en “rundbane” med en fast international distance på præcis 6,7056 km og man løber aldring på asfalt.

I Helsingør foregik løbet i skoven omkring Teglstrup Hegn og ud til Kobberdammen, og start/mål/mødested var hos Helsingør Feriebys´s fælleshuset.
Det andet særlige ved løbet, er, at der er tale om et udskilningsløb – man løber til sidste mand når i mål.
Løbet starter forfra hver hele time.
Jo hurtigere løberne når banen rundt, jo mere hviletid opnår de, før næste runde starter.

Startskuddet lød fredag den 22/4 kl. 22.00 til de 63 løbere.
Efter ca. 40-55 minutter var de tilbage for et kort hvil til spisning, drikke, toiletbesøg osv. før næste start kl 23.00!
Efter 24 timer var der stadigvæk 3 løbere tilbage.
De har løbet på adrenalin tilsat en smule hvile og lidt mad og drikke, men uden søvn. Helt utroligt!

Løb i skoven om natten er svært, selv med pandelampe – der lurer mange rødder, sten, bakker osv.
Et par løbere faldt, men der var heldigvis ingen som kom alvorligt til skade.
Stor respekt til løberne!

Fotografisk var det endnu en sjov og lærerig afveksling fra ”sædvanlige” løb.
Vi var fire fra klubben (Svend Erik, Henrik F, Niels M og jeg), som var med på starten fredag kl 22.
Vi øvede os delvis med langtidseksponering, der giver sjove og interessante effekter, når man fotograferer løberne med deres pandelamper, men brugte også flash.
Her fandt vi at TTL ikke fungerede optimalt, fordi pandelygterne var for kraftige. Flashydelsen måtte derfor tilpasses.
Når det er så mørkt, er det meget vigtigt at har også styr på fokus.
Derfor stod en af os model med tændt pandelygte som vi kunne fokusere på.
Vi huskede at slå billedstabilisering fra.
Når man tager billeder med langtidseksponering så anbefales det også, at bruge selvudløseren (2 sekunder er nok) – så undgår man eventuelle rystelser.

Om eftermiddagen tog vi også billeder – denne gang ved Kobberdammen, hvor vi søgte at få den flotte natur som baggrund. Det gode vejr gav hårdt lys og mørke skygger – udfordrende!
Flashen blev prøvet i lyset, men viste sig at være for svag.
Billederne gemte vi i RAW, så der var ingen problemer med efterfølgende korrigering af det hårde lys og skygger.
Det gjaldt især lysning af de mørke ansigter.
I blå time, ved 20.30 tiden passede brug af flash fint.
Ved målet tog vi lørdag aften billeder af de sidste 5 løbere.

Det var en rigtig god oplevelse, og vi håber arrangøren er tilfreds med vores billeder!

PS: vinderen blev i øvrigt Mattia Colzada (Italien) med 31 omgang (svarer til ca. 208km løbet i 26 timer, 20 minutter og 19 sekunder), fulgt af 2 danskere – tillykke!!!