Vi åbnede allerede kl 18.15, hvor et par frivillige medlemmer var mødt op for at hjælpe med at stille borde og stole op.
Mange tak for det – det bliver vores nye vane.
Så er vi klar med alt kl. 18.30 og så har alle tid til snak.
Dejligt.

Som sædvanlig begyndte klubaftenen kl 19.00 – og denne gang startede vi med noget nyt – fra tid til anden vil nogen af os præsentere en kendt fotograf, som man synes er inspirerende.

Ib begyndte med at præsentere fotografen Henrik Saxgren, som siger ”Jeg tager ikke billeder, jeg laver billeder”.
Præsentationen tog udgangspunkt i fire bogværker: “Krig og kærlighed”, “Unintended Sculptures”, “Tøndermarsken” samt “Ultima Thule”.
Saxgren spænder vidt – fra dokumentation og storytelling til meget kunstneriske udtryk.
Ib sluttede med en kort afstikker, hvor han sammenlignede Saxgrens portræt af en grønlænder i farver med Carsten Egevangs portræt af en grønlænder i s/h.
En spændende præsentation.

Derefter fortalte Klaus om fotokursus på Vrå Højskole, som ligger i Vendsyssel ikke langt fra Løkken.
“Deroppe blæser det meget ofte hårdt fra vest, så der er gode muligheder for at fotografere kitesurfere og andre vovehalse på bølgerne.
Vi var også en tur på Rubjerg Knude hvor en lokal entreprenør har flyttet det gamle fyr 60 meter ind i landet fordi sandflugten truede med at sende det ned ad skrænten.
Ind imellem var der en grundig gennemgang af fotograferingens grundregler og ikke mindst god tid til at se på og kommentere de billeder vi tog.
Vores kursusledere var meget kompetente: Søren, som har været fotojournalist i mange år, og den unge Lasse, som har en mere kreativ tilgang til emnet.
Begge underviser fast på højskolen, så der er en god chance for at man kan møde dem næste år, hvis man følger dette anbefalelsesværdige kursus.”

Efter pausen fortsatte Steen og Martin med klubaftenens egentlige emne – nemlig ”Introduktion” for nye(re) medlemmer.
Det afholder vi hver sæson, for at forklare klubbens aktiviteter inkl. konkurrencer, fototure, workshops osv.;
selvfølgelig også hvad RNF er, hvordan man deltager osv.
Der blev også vist klubbens forskellige hjemmesider, hvordan de fungerer, hvordan man logger ind osv.

Til sidst viste Martin, hvordan man laver et blogindlæg, og hvad der skal tages hensyn til.
Men der findes allerede video-vejledninger på hjemmesiden, så alle burde kunne håndtere det.

Selvom vi ikke var så mange (13), var det en meget hyggelig og informativ aften.