Den 4. november afholdt SDF (Selskabet for Dansk Fotografi) et arrangement “SDF – på tur”, hvor et antal af klubbens medlemmer deltog.
Arrangementet var opdelt i 2 dele – en offentligt del samt et middags arrangement kun for medlemmer.

I den offentlige del, var der opstillet en fotoudstilling med print som havde deltaget i SDF’s konkurrencer. Desuden var der opstillet en TV skærm, hvor et slideshow med yderligere billeder blev vist.

Der var 3 foredrag som omfattede emner indenfor fotografi:

Første foredrag var med kunstnerparret Vestager/Surland omkring deres udvikling fra hobby fotografer til at kunne leve af at være fotokunstnere.
Gennem det underholdende foredrag kom der mange gode pointer omkring at udvikle sig som fotograf. Blandt andet at det er en naturlig udvikling af man vælger et fotografisk spor, men finder ud af at det ikke var det rigtig.
Og så må man genopfinde sit fotografiske spor i en anden retning og prøve det af.
En anden pointe, var at det havde erfaret at kombinere privat ferie med seriøst fotografi IKKE var nogen god kombination.
Gennem foredraget fremviste de deres billeder hvor temaet var “One foot in reality”.
Billederne er faktiske billeder af bygninger, torve etc. (byskaber) hvor der efterfølgende er fortaget en massiv redigering til at fremhæve farver og kontraster.
Billederne som kunst.
Et billede kan tage mere end et år at færdiggøre for dem og billedredigeringen kan være alt fra 30 til flere hundrede timer.

Andet foredrag var omkring AI i fotografi med Brian Rasmussen som er en professionel retoucher for mere end 20 år.
Brian viste og diskuterede de muligheder og problemstillinger med at anvende kunstig intelligens (AI) i billedredigering.
Eller at skabe et nyt værk på basis af AI generet indhold.
For et AI generet værk er jo ikke et billede.
Der har været benyttet AI i mange årtier, men det er det man kalder Machine Learning.
Det er logiske regler om at gøre noget.
Det nye er at computerne (servere) er nu så kraftige at de nu kan foretage Deep Learning.
Her er det computeren der trænes i at behandle det samme emne på mange metoder, og den får feed back om det opnåede resultat er godt eller dårligt.
Deep Learning er historisk og har reelt set ingen holdning eller etik.
Hvis en Deep Learning kun oplæres på få eller dårlige data, så vil der ogå komme et dårligt resultat ud at det.
Der var en held del såørgsmål til Brian omkring problemstillingerne til AI generelt og til billedredigering.
Brian vises desuden nogle gode fif’s til Photoshop hvor AI anvendes, både til det gode og det dårlige.

Dagens sidste program var præsentation af vinderne i kategorien ”Lyd og billede”.
Det er en lidt overset konkurrence, der går ud på at kombinere en billedserie med lyd, fortrinsvis musik.
I år var der valgt 6 serier ud, og det var Una Streit Larsen, der var dommer på konkurrencen.
Den blev vundet af Troels fra KFAK, der også løb med 2. pladsen.
Efter middagen var der uddeling af præmier til vinderne af Den Nationale og kåring af Danmarksmesteren. Titlen som Danmarksmester gik igen i år til Jens Jacobsen fra Fotoklubben NEGATIV i Roskilde.
I år var der desværre ingen vindere fra Fotoklubben Kronborg.

(Torben Overgaard & Lars Andreassen)