I år blev vi nødt til at spare penge, så i stedet for at invitere foredragsholdere udefra valgte bestyrelsen at kigge ‘indad’ og spørge nogle af vores medlemmer, om de gerne vi dele deres passion for fotografering med os andre.

Og det sagde 4 medlemmer ”ja” til – Lisbeth og Lene med emnet ”Fuglefotografering”, Kurt med billeder fra Afrika, og Svend Erik fortæller om sin rejse til New Zealand.
Fedt!

I aftes lagde vores 2 damer for.
De havde pyntet lokalet op med skjul, grene, blade og fuglebilleder – hvor tilhørerne skulle sætte navn på de forskellige fugle.
‘Gættebillederne’ var alle taget i Lenes have.
Desuden viste Lenas og Lisbeth deres ”værktøjer” til feltarbejdet med at fotografere fugle.
Et 600mm f4 objektiv er en stor krabat, der også vejer godt til!
Men ‘seletøjet’ hjælper, når den skal bæres en hel dag.
Imponerende!

Efter en kort introduktion blev vi tilskuere bedt om at sætte de rigtige navne til fuglebillederne.
Det var for nogle en stor udfordring – der er jo forskel på de ”pipfugle”…

Lisbeth er ret dygtig til at komme rundt på kloden – hun fortalte om deres sidste tur til Mongoliet, hvor de var 5 fotografer / ornitologer, 2 guides og en kok – i 2 biler med overnatning i telte på sletterne, men uden toilet, strøm og internet.
Spændende.
Det er ret ekstremt og det skal man kunne tåle – men hvad gøre man ikke for at få et par fantastiske skud af sjældne fugle?
Det var i hvert fald meget spændende at følge, og der kom ret mange spørgsmål derefter.

Lena rejser også, men hun tager også masser af billedere i hendes egen skov.
Hun viste os billeder fra hendes sidste tur til Island.
Fascinerende.

Vi så rigtig gode fuglebilleder, i alle mulige variationer og mange synsvinkler.
Der blev også anbefalet, at, når man har tid og de sædvanlige skud i kassen, være mere kreativ og prøve noget nyt ud, fx lege med lyset og lukkertid, eller montere et hvid styk papir med bare et lille hul foran objektivet – så kommer der billeder ud, som er virkelig gode og helt anderledes!!!

Det var et meget medrivende foredrag der gav en lyst til at afprøve fuglefotografering – men der kræves et teleobjektiv på helst 400mm – og de vokser jo ikke bare på træerne….

Tusind tak jer to for en rigtig god aften!