Denne aften tilbød klubben en workshop om portrætfotografering – med hovedemnet belysning.
Martin, som stod for ”undervisningen”, havde forberedt 4 flashlamper med forskellige lysformer og den grå baggrund (fra vores nye 4 ruller).

13 medlemmer dukkede op.
Martin begyndte med at fortælle kort om kameraindstillinger (M, 1/160s, f8, ISO100), RAW og JPG, WB sollys eller flash.
Torben O var så venlig at fungere som model i starten.
Lyset i klublokalet var tændt (men ingen af de 4 flashlamper), og alle deltagere skulle tage et billede af ham.
Billedet var sort, som var jo meget vigtigt; vil vil jo ikke have omgivelseslys med på billedet, men det var lyst nok for at kunne fokusere på modellens fx øjne.

Derefter blev den første flashlampe tændt, med en stor softboks (150cm), som ståede foran modellen med 90 grader.
Medlemmerne blev nu bedt om at tage et billede efter hinanden og se, hvordan det blev til.
Flashlampen blev udløst enten via den egne Godox-trigger eller den egne flash.

Næste øvelse: hvordan kan man få lidt mere lys på den anden side af modellens ansigt?
Idet man sætter en stor reflektor på den anden side!
Igen tog alle deltagere et billede, så kunne de se forskellen.

Næste øvelse: hvordan kan man få endnu mindre lys op den anden side af modellens ansigt?
Idet man sætter en stor deflektor (sort stof på stativ) på den anden side!
Spændende!
Til hver ændring tog alle medlemmer et billede for at kunne se forskellen.

Derefter kom en anden flashlampe med en hård reflektor til bagsiden dertil, og folk kunne se, at den ene side af modellen blev silhouette belyst (“Rimlight”).

Næste øvelse: hvad sker med lyset, når softboksen er kun mere 85cm stor?

Næste øvelse: hvordan kan jeg få en sort baggrund (selvom baggrunden selv var gråt)?
Idet modellen og lyset kommer længer væk fra baggrunden.

Næste øvelse: hvordan kan jeg få en hvid baggrund (selvom baggrunden selv var gråt)?
Idet man bruger 2 videre flashlamper, som oplyser bare baggrunden.

I den sidste halve time skiftede vi modellen til Steen, og så var der fri leg.
Det nød nogle af medlemmerne, og der kom et par gode og sjove billeder ud!

Mange tak for en meget lærerig aften, Martin!
Det skal i hvert fald øves igen!