I aften skulle vi have haft intro for nye medlemmer.
Men da der er få nye i dette efterår, lavede vi programmet om, så emnet var: Bedømmelse af billeder.
Martin og Monica stod for arrangementet.

I vores program for i år har der været allerede ret meget med at bedømme billeder, lære mere om og fordybe os i emnet ”Komposition”; men man kan jo hele tiden lære.

Vi synes, at hvis man øver sig regelmæssigt med at bedømme andre billeder, så:
– bliver ens egne billeder også bedre med tiden
– forstår man fotograferne og deres billeder bedre

Så hvordan bliver man bedre?
– find en makker i klubben (eller dan en lille gruppe), hvor I deler jeres billeder for at få konstruktiv kritik!
– læg dine billeder op på de sociale medier (fx har vores fotoklub jo en lukket fb-gruppe) og bed om kommentarer!
– deltag i konkurrencer – så får du sandsynligvis en brugbar kommentar af en (uddannet) dommer!
– eller: arbejd med på denne klubaften! 🙂

Først så vi en Youtube video, hvor en engelsktalende franskmand gennemgik de vigtige elementer i kompositionsteknikken.
Det var meget instruktivt (se linket).

Så fik alle deltagere uddelt en lille hjælpe-vejledning om, hvordan man kan bedømme billeder.
Vi brugte igen Jan Frederik Bisbjergs gode skema.
Og her går man jo ud fra, at det allervigtigste er følelsen man har, når man ser et billede.
Først derefter kommer fx komposition og teknik (som jo er nemmere at finde ud af 🙂 ).

Derefter brugte vi systemet fra Dicicup, hvor der samtidig blev vist to billeder på lærredet.
Hver deltager i aftenens møde fik så til opgave at gennemgå et sæt af to billeder, og argumentere valget at det som hun/han syntes var det bedste.
På den måde kom alle til orde – rigtig fint.
Billederne, som blev brugt, var nogle udvalgte fra vores projekt ”En dag i Helsingør Kommune”, som ikke er ægte konkurrencebilleder, men alligevel passede fint til vores øvelse.

Det kom der mange interessante synspunkter ud af – og der var en livlig diskussion blandt medlemmerne af de enkelte bedømmelser.
Det er interessant at opleve, hvor forskellige vi dog er.

Det var en meget vellykket øvelse, selvom det måske var en udfordring for nogle at forholde sig direkte til 2 ukendte billeder. Der var stor tilfredshed blandt medlemmerne med arrangementet.

Efterfølgende udspandt der sig en længere diskussion om fordele og ulemper ved at deltage i klubbens konkurrencer i forhold til en mere ligeværdig og kollegial diskussion, som den vi havde haft i aften.
Der var flere indlæg for og imod deltagelse i konkurrencer.
Men der var stor enighed om, at det er en god ide med arrangementer af lignende type som i aften.
Man kan jo aldrig lære nok…

Tak for en rigtig fin aften!