Et meget spændende emne, nemlig ”Action-billeder / objekter i bevægelse”, prøvede vi i dag.
Målet var, at vi ikke skulle tage de sædvanlige billeder, hvor man skyder med kort lukkertid – tværtimod:
vi vil gerne få en meget sløret baggrund, mens objektet stadigvæk er skarpt.

Martin, vores mest erfarne fotograf i denne genre, havde inviteret medlemmerne til en rundkørsel (ved siden af ”Helsingør Renseanlæg”) – det er nemlig et perfekt sted, hvor man kan starte fra (solen i ryggen, man står lidt forhøjet, og det vigtigste – objekterne kører et stykke vej rundt om én).

I starten fik de 8 deltagere nogle instruktioner (fx at starte med 1/30s lukkertid, servo, continuos autofokus, ingen billedstabilisator osv.) og Martin viste, hvordan man skal holde kameraet og bevæge kroppen så synkront som muligt med objektet.

Så stillede vi os op i de bedste positioner og ventede på, at busser, biler og cyklister skulle komme forbi.
Der kom massevis af billeder i kassen – hver deltager tog sikkert mere end 300 skud.

Nogle af medlemmerne sagde, at det ikke er så nemt – især at holde kameraet stille og også sørge for kontrolleret vejrtrækning.

Efter ca. en time sluttede vi.
Først var planen, at vi skulle mødes igen i klublokalet for at kigge på vores bedste skud, men resultaterne skal først ”godkendes” på skærmen derhjemme, før man lægger dem op på galleriet.

Det er typisk, at man kun får en håndfuld ”ok-isch” billeder ud af 100 – sådan er det bare.
Det var i hvert fald meget spændende og lærerigt.
Mange tak for en god workshop!

Her kan du se alle billeder fra workshoppen: