Bedømmelsen af vores fjerde interne fotokonkurrence i år var på programmet i aften.
Vi havde inviteret Ole Vedel fra Lyngby Fotoklub til at være dommer.

Han begyndte med vores papirbilleder med emnet ”Makro / tæt på”.
Ole er en god og dygtig dommer – han gav sine værdifulde kommentarer til hvert af de 35 billeder (uanset, hvilken placering de havde), og det er vi meget taknemmelige for – så får alle, som deltager i konkurrencen, tilbagemelding på deres billeder og det lærer vi meget af og forstår, hvad vi kunne have lavet bedre (fx med fokusering, beskæring, komposition, lyse steder osv.).
Og jeg mener, at netop på grund af disse altid konstruktive anbefalinger bliver vores gennemsnitlige niveau bedre og bedre (især i forhold til for ca. 2-3 år siden).

De bedste tre billeder blev lavet af:
3. plads: Niels Majgaard
2. plads: Kira Thielke og
1. plads: Lisbeth Bech (igen…)

I pausen var der selvfølgelig tid til fotosnak, aflevering til Region Nord Foto – Papir 1 og vise hinanden nogle billeder.

Så fortsatte dommeren med sin præsentation af vores digitale billeder med frit emne, men benspænd ”Monokrom”.
Igen fik vi til alle 38 billeder en meget brugbar kommentar.
Oles måde at bedømme billeder på er i vores øjne højt professionel: selvom han selv siger, at han har mere en klassisk tilgang (fx skarphed, komposition, farver osv.), er det alligevel endnu mere vigtigt, hvilken historie billedet fortæller, hvilke følelser der kommer op, og han er meget parat til at indgå en dialog om abstrakte billeder – fordi det nogle gange ikke er det vigtigste, at billedet er skarpt; udtrykket tæller mere.
Og det har vi det meget fint med.
Det er sikkert meget mere udfordrende at lave et drømmeagtigt billede i stedet for et ”almindeligt” billede.

At lægge en benspænd med ”Monokrom” (altså billeder enten kun i sort/hvid eller med kun en farve i al sine farvetoner) i denne konkurrence var en ide fra bestyrelsen, og det blev taget godt imod af medlemmerne.
Derfor vil vi fra nu af fortsætte med det i de følgende år.

De allerbedste billeder blev lavet af:
3. plads: Klaus Helmer (særlig tillykke med dit første diplom)
2. plads: Lars Andreassen
1. plads: Martin Schaffer

Vi ønsker stort tillykke til alle vindere!!!
Mange tak til Ole for din meget professionelle indsats!

Her kan du se alle billeder fra bedømmelsen: