I dag fik vi endeligt afholdt vores portrætworkshop.
Denne gang lavede vi det anderledes – Jakob Kjøller, som afholdt et meget fint foredrag i januar måned, anbefalede os, at vi skal tage skuespillere i stedet af ”almindelige” modeller.

Det gjorde vi også – Monica, vores dygtige og meget kommunikative bestyrelsesmedlem, trådte i kontakt med ”Hammermøllens Teatergruppe”, som var meget intereserrede og imødekommende.
Desuden skaffede Monica det perfekte område – Marienlyst Slot, som vi lånte denne dag.

7 fotografer fra klubben og 10 skuespillere fra teatergruppen mødtes ved slottet, og teatergruppen kom med meget fine kostumer i Jane Austen stil.
Da de var klar, afholdt vi et lille møde mhp opdeling af skuespillerne og fotografer, og derefter skød vi løs.

I starten var det lidt ukoordineret (for mange fotografer for få modeller, som var klar), men efter et stykke tid var der et godt flow.
Skuespillerne er jo meget nemme at lede, desuden har de jo også selv en ide om, hvor de gerne vil stå, og hvilken ansigtsudtryk / korpsholding de vil have.
Det gjorde det også nemmere for os at få de særlige udtryk i kassen.

Vi havde også ”dækket” et bord med masser af rekvisiter (hatte, fjer, våben, sæbebobler osv.), som blev brugt senere.

Lyset var denne dag ret hårdt – solskin med et par skyer.
Men så var der nok lys inde i slottet, hvis man ville arbejde med naturligt lys eller med hjælp af en reflektor.
Enkelte brugte desuden blitz (mindre og større).
Vi var også udenfor i ca. 1 time, men som sagt, hårdt lys – svært at fotografere modellerne (uden med sammenknebet øjne).

Skuespillerne var meget tålmodige hele tiden (aktiv fra kl 10:00-16:00, med en lille pause ind i mellem).

Til sidst skiftede skuespillerne til deres almindelige tøj, fordi vi tilbød jo også, at tage billederne af dem som de kan bruge til deres private formål (fx sociale medier osv.).

Vi var alle ret trætte, men meget glade for denne dag.

To uger senere fik teatergruppen vores sidste redigerede bedste billeder, og de var meget glade og taknemmelige.
Det er så dejligt at kunne være behjælpelig, og det er jo en win-win, fordi skuespillerne fik nogle gode billeder som de kan bruge, og vi kunne øve os med dette spændende emne ”Portrætfotografering”.