Faktisk var det planlagt, at vi skulle se billeder fra vores sidste to fototure – Stockholm og Carlsbergbyen.
Men desværre var der kun 2 ivrige medlemmer, som allerede lagde deres bedste billeder op.
Og hvad gøre man så???
Man griber chancen, udnytter det gode vejr, og tager portrætbilleder!
Martin var så venlig at lave en workshop om portræt-fotografering for klubbens medlemmer.

Vi mødtes kl 19 foran klubbens lokaler, hvor de 14 fremmødte fotografer fik nogle instrukser om portrætfotografering:
– skyd i RAW og JPG
– program M
– lukkertid: ca. 1/250s
– åben blænde (men sørg for, at begge øjne er skarpe)
– Auto ISO
– tjek belysningen – i sollyset skal i dette tilfald lukkertiden forkortes
– continous autofokus
– single shot
– øjeautofokus til
– ev. billedstabilisering til
– sørg for en god stemning mellem dig som fotograf og modellen
– sørg for en god baggrund (hvis nødvendigt, skal modellen træde lidt væk fra baggrunden)
– brug evt reflektoren til at oplyse ansigtet
– brug evt diffuseren til at dæmpe det hårde sollys
– sørg for, at modellen ikke kigger direkte i solen (ellers er øjnene knibet)
– beslut dig før du skyder, om det skal blive et head-, halv krops- eller fuld kropsshot
– hvis du fotograferer med et vidvinkel-objektiv sørg for, at alle kropsdele er med, og at der er lidt plads fra fx foden til kanten af billedet
– vær kreativ!
– skyd heller flere end for få billeder!

Der blev også uddelt et par sider med poserings-forslag til de dannede grupper (3-4 medlemmer – 1 model, 1 assistent og 1-2 fotografer).

Som sted blev området omkring klublokalerne benyttet – fx husmur, legeplads, containtere, parkeringsplads, græsplæne osv.

Ca. kl 20 gik vi op i vores klublokale, og begyndte at sortere og redigere de bedste billeder på vores medbragte laptops.
Vi hælp hinanden med brug af de forskellige software.
Lige før kl 21 indsamlede Martin medlemmernes bedste billeder og viste dem via projektoren på lærredet.
Det var ret spændende – fotograferne fortalte om deres ny lærte erfaringer, og der blev også givet konstruktiv kritik.
Alle var enig, at det er meget afgørende, at sørge for en passende baggrund.
Den kan bidrage eller ødelægge billedet.

Vi havde det i hvert fald sjovt, og nogle af deltagerne var ret kreativ – se vores galleri!
Tak for en god og lærerig aften!