Før vi afholdt aftenens møde havde Martin tilbudt, at medlemmerne kunne lave deres papirbilleder (altså print samt passepartout) i vores fotoværksted fra kl 17.00.
Der kom en håndfuld, som tog imod tilbuddet.
Dejligt, at vi nu endelig har mulighed for at printe i klubben.
Flere medlemmer fik så gjort de billeder færdige, som skulle afleveres til vores første konkurrence i år FK 1/22, hvor det faste emne til print er “Det uperfekte”.
Vores billedsekretær Lars tog imod billederne.

Kl.19.00 startede vi så på aftenens emne – nemlig om focus-stacking.
Walther, et af vores nyere medlemmer, var så venlig at fortælle os noget om dette spændende emne, især i forbindelse med Makro-fotografi.

Walther går jo meget op i det og har stor erfaring med denne ret tekniske disciplin, og han holdt et lille foredrag om alt, hvad der skal til at få det bedst mulige billede:

“Hvis man gerne vil have en større skarphedsdybde end den givne blænde kan give, er alternativet image stacking.
Det er en software som lægger et antal billeder sammen, hvor kun de skarpe områder i hvert billede bliver sat sammen, så man i princippet får uendelig skarphedsdybde.

Men hvad er skarphed?
For det meste er det et skøn, når man ser et billede, men man har nogle parametre som kan måles.:

Objektivets konstuktion

Kromatisk aberration = Objektivets evne til at alle farver rammer det samme fokuspunkt

Sfærisk aberration (afbildnings fejl) = Objektivets evne til ikke at fortegne, således at billedet bliver dannet korrekt på fokusplanet.

Altså objektivet har en god kontrast.
De fleste objektiver tegner bedst et par stop fra den største blænde, Feks. Et objektiv f2.8 tegner bedst ved f5.6.

Elektroniske påvirkninger:

Pixel diffraktion: Diffraktion er en optisk effekt, der begrænser skarpheden af din fotografering – uanset hvor mange megapixels dit kamera måtte have.
Det sker, fordi lyset begynder at sprede sig eller “diffract”, når det passerer gennem en lille blænde.
Og jo mindre blændeværdien er, vil lyset spredes mere og mere ud over nabopixels og nedsætte skarpheden.
Jeg anvender altid blænde f5.6, f8 og f11 når jeg fotograferer.

Støj: Hvis billedet er meget undereksponeret eller optaget ved en meget høj iso værdi, kan den elektroniske støj betyde nedsat skarphed.

Dybdeskarphed (Depth of Field, DoF)
Dybdeskarpeden er det område hvor skarpheden starter og hvor den slutter og jo mindre blænde jo større skarphedsområde, DoF.
Den er defineret ved afstanden til emnet og brændvidden på objektivet. Jo større afstand, jo større skarphedsdybde. Jo større brændvidde, jo mindre skarphedsdybde.

Man anvender image stacking især ved makrofoto, hvor skarphedsdybden er f.eks. 1 mm og man ønsker at tage et billede som i alt skal have en skarphedsdybde på 25 mm. Det giver 25 billeder med start fra det forreste fokus.
Eller til blomsterfoto hvor afstanden er lidt større til emnet (og større dybdeskarphed).
Eller et landskabsfoto, hvor man ikke kan få forgrund, mellem og baggrund skarp på samme tid.

Kameraets indstillinger ved image stacking:
Alt skal være manuelt.
Og ved macrofotografering skal man anvende en Macro Rail (skinne hvor man justere kameraet frem og tilbage) eller stativ

Jeg anvender PhotoShop eller Heliconlab software til at stacke i.
Der findes også andre gode softwarer til dette formål.”
(Walther)

Selvom det var ret nørdet (som vi jo godt kan lide), var det meget spændende og informativt at se, hvordan man laver et godt makro-billede, hvor alt, som skal være skarpt, også er skarpt.

Man tænker ikke over, at det er ret komplekst, indtil man har prøvet det selv.
Dybdeskarpheden er tit kun et par millimeter, derfor skal man tage mange billeder med forskellige fokusering, og sætte dem sammen derefter.
Det demonstrerede Walther også ”live”, da han tog et billede af en skrue.
Spændende.

I hvert fald noget, vi skal øve os på i fremtiden.
Mange tak Walther for dit spændende foredrag!!!