Denne aften sluttede vi vores løbende kursus-række ”Advanced” med del 2.
Klubaftenen var vel besøgt – både med nye(re) og ”ældre” medlemmer.

Emnerne var ”Kontrast” og ”Sort / hvid”, efterfulgt af rimelig tid til praktiske øvelser.

Steen startede med at fortælle og vise, hvilke forskellige slags kontraster, der findes (ikke bare farve-, men også form-, størrelses- og motiv-kontraster).
Det er meget interessant og når man har forstået det, så kan man sagtens lave meget bedre og mere interessante billeder.
Men det er måske også svært at medtage dem i kompositonen (fordi der jo også er andre ”regler” at tage hensyn til), så hvis man kan anvende en eller to kontrast-måder, så kan man sagtens være tilfreds.

Derefter fortsatte Martin med sit foredrag om ”Sort / hvid” (hvad han personligt elsker).
Han anbefaler at fotografere i sort/hvid, især når man begynder at tage billeder.
Man bliver ikke distraheret af alle de farver, som er på billede, og kan meget bedre koncentrere sig om lyset, kontrast og eventuelle strukturer.
Så lærer man efter hans mening meget bedre at tage gode billeder.

Så var det tid praktiske øvelser.
Før vi gik i gang blev det anbefalet at skifte sine kamera-indstillinger til ”RAW+JPG”, og sætte sin picture profile til ”Sort/hvid”, for så kan man med det samme se billedet på displayet i den valgte stil.
Martin havde lavet et par stationer, hvor man kunne øve sig med at fotografere vanddamp, kigge mere på detaljer ved små genstande og også se, hvordan objekter i farver ændrer udseende, når man fotograferer i sort/hvid.
Det var for alle en god og interessant øvelse, og til sidst var der mulighed for at vise sine bedste skud og fortælle om sine oplevelser.

Vi siger ”Mange tak” til Steen & Martin!

Her kan du se alle billeder fra kursen:

og mere…