Lige pludselig var jul og nytår forbi, og vi havde vores første klubaften i året 2024.
Vores bestyrelsesmedlem Monica forslog at invitere Jimmy Machon til emnet AI – og det blev til en spændende aften.

Jimmy kan man betegne som ”multitalent” – han er uddannet grafiker, men tager også billeder, laver videoer og pladecover til musikbranchen, og redigerer billeder for kendte brands.
Desuden er han sanger i et Depeche Mode-inspireret band.
Og han er ”Adobe Certified Expert & Certified Instructor”, så han har rigtig godt styr på fx Photoshop.

Emnet AI (Artificial Intelligence – eller KI – Kunstig Intelligens) er en stor mundfuld for de fleste af os.
Udviklingen inden for AI går hurtig, hurtigere end man kan følge med.

I fotoverdenen hjælper AI – når man har styr på programmerne – til fx at fjerne forstyrrende elementer, udvide billeder og tilføje objekter i billedet.

Jimmy viste os flere eksempler, som gjorde alle meget forbavsede og overraskede over hvad man kan gøre med teknikken.
Meget spændende!

På et tidspunkt tænker man om verden stadigvæk har brug for fotografer, når computere med deres smarte programmer kan simulere næsten alt i dag…
Men – fotografi er jo vores hobby, i hvert enkelt bestemmer selv, hvad der sker med sine billeder.
En smart måde er i hvert fald, at benytte teknologien (såfremt det er tilladt fx i konkurrencer), så kan man spare tid og gøre resultatet endnu spændendere.

Til sidst viste Jimmy en række andre programmer (altså ved siden af Adobe´s Firefly og diverse plugins), fx Leonardo og Midjourney.

Selvom foredraget først sluttede ca. 45 minutter efter vores sædvanlige tid, blev de fleste af de ca. 28 medlemmer i klublokalet.
Tusind tak Jimmy for dit meget lærerige og spændende foredrag!
Pyha!