Så fortsatte vi vores kurser med tilbud til vores medlemmer vedrørende kamerateknik og fotografering.
Denne gang afholdt vi ”Basic 4”, som indeholder følgende emner:

• Autofokus
  • RAW/JPG
  • Farvetemperatur

Der kom ret mange, udstyret med deres kameraer, objektiver og stativer.
Steen begyndte aftenen med at fortælle om emnerne, suppleret af Martin.

Denne gang var der heldigvis god tid til at besvare de forskellige spørgsmål, hvor foredragsholderne kunne vise svarene i praksis.

Mht. autofokus blev der opstillet forskellige objekter på bordet, og foran blev der sat en bakke med blomster og nogle kasser med net.
Øvelsen blev at prøve at fokusere gennem forgrunden på en af genstandene på bordet (som ikke lykkes med autofokus – her bliver man nødt til at skifte til manuel fokus).

En anden øvelse var at prøve at tage et skarpt billede af Martin, mens han gik frem og tilbage i klublokalet – først med ”AF Single” og derefter med ”AF Continous”.

Begge øvelser var meget illustrerende for deltagerne – så kunne man godt se, hvornår man bruger hvilke indstillinger bedst.

Til sidst forklarede Martin, hvordan det fungerer med hvidbalancen/farvetemperaturen, idet han viste et billede af Monica og Svend Erik taget i pausen, taget kun med det eksisterende (kunst)lys i klublokalet.
Da han gemmer næsten altid samtidig i RAW og JPG, viste han begge billeder.
JPG-filen er blevet lavet automatisk i sort/hvid, fordi han har farveprofilen indstillet til ”Monochrome”.
Fordelen er, at lyskildernes farve har næsten ingen indflydelse, når man fotograferer med flash (som er jo sollys), mens baggrunden er oplyst af kunstlys (desuden er sort/hvid jo bare fedt…).
Derefter viste han RAW-filen, som selvfølgelig var alt for brun/orange pga. kunstlyset.
Men med to klik i Camera RAW i PS bliver det rettet med det samme til den rigtige farvetemperatur, så hudtonerne var fine igen.
Og med hjælp af et andet værktøj var det også nemt at sætte eksponeringen rigtigt.

Det var for alle en meget lærerig og sjov aften, tak for det!